Η φιλοσοφία χωρίζεται σε τρία μέρη, φυσικό, ηθικό, διαλεκτικό. Φυσικό είναι αυτό που εξετάζει το σύμπαν και ό,τι υπάρχει μέσα σ' αυτό, ηθικό αυτό που ασχολείται με τη ζωή και όσα έχουν σχέση με μας και διαλεκτικό αυτό που συνδυάζει τις μεθόδους των δύο προηγουμένων. Ως την εποχή του Αρχελάου υπήρχε το φυσικό. Από τον Σωκράτη, όπως προαναφέρθηκε, άρχισε το ηθικό και από τον Ζήνωνα τον Ελεάτη το διαλεκτικό. Στην ηθική φιλοσοφία υπήρχαν δέκα σχολές: Μεγαρική, Κυνική, Κυρηναϊκή, Ηλιακή, Ακαδημαϊκή, Ερετρική, Διαλεκτική, Περιπατητική, Στωική, Επικούρεια (Διογένης Λαέτριος Βίοι φιλοσόφων).
Ο Ιππόβοτος στο βιβλίο του ‘’Περί αιρέσεων’’ αναφέρει μόνο
εννέα σχολές και κατευθύνσεις: Πρώτη τη Μεγαρική, δεύτερη την Ερετρική, τρίτη
την Κυρηναϊκή, τέταρτη την Επικούρεια,πέμπτη την Αννικέρεια, έκτη την
Θεοδώρεια, έβδομη την Ζηνώνεια ή Στωική, όγδοη την αρχαία Ακαδημαϊκή και ένατη την
Περιπατητική. Δεν αναφέρει ούτε την Κυνική ούτε την Ηλιακή ούτε τη
Διαλεκτική.
Ο Διογένης ο Κυνικός: ‘’την μην Ευκλείδου Σχολήν
έλεγε χολή, την δε Πλάτωνος διατριβήν κατατριβήν’’ (Διογένης Λαέρτιος VI, 24,
26 και 40 και 53).
Κλεινομάχος ο Θούριος, ένας μαθητής του Ευκλείδη των
Μεγάρων (IV αιώνα π.Χ.). Αυτός πρώτος περιέγραψε τη σύνθεση των δικαστικών
αποφάσεων (στη λογική) - σύμφωνα με τον Διογένη Λαέρτιο: είναι ο πρώτος που άρχισε
να γράφει για τα αξιώματα, κατηγορίες, και τα παρόμοια.’’
Διογένης Λαέρτιος. ‘’Βίοι φιλοσόφων’’. Βιβλίο ΙΙ, 11. Ευκλείδης. Μετάφραση:
ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ
Ο Ευκλείδης καταγόταν από τα Μέγαρα κοντά στον Ισθμό ή
από τη Γέλα σύμφωνα με άλλους, όπως αναφέρει ο Αλέξανδρος στις ‘’Διαδοχές’’.
Χρησιμοποιούσε τα φιλοσοφικά διδάγματα του Παρμενίδη, και όσοι ακολούθησαν τις
απόψεις του ονομάζονταν Μεγαρικοί, κατόπιν εριστικοί και τέλος διαλεκτικοί,
όπως τους ονόμασε πρώτος ο Διονύσιος ο Χαλκηδόνιος, επειδή ανέπτυσσαν τις
απόψεις τους μέσα από ερωταποκρίσεις. Ο Ερμόδωρος αναφέρει ότι σ' αυτόν
κατέφυγε ο Πλάτων και οι άλλοι φιλόσοφοι μετά τον θάνατο του Σωκράτη, από φόβο
προς την ωμότητα των τυράννων. Τούτος υποστήριζε πως το καλό είναι ένα και
παίρνει πολλά ονόματα. Άλλοτε λέγεται σύνεση, άλλοτε θεός, άλλοτε νους και τα
υπόλοιπα. Απέρριπτε όσα έρχονται σε αντίθεση με το καλό λέγοντας πως δεν
υπάρχουν. Όταν ήθελε να αντικρούσει κάτι, δεν απέρριπτε ένα -ένα τα
επιχειρήματα, αλλά το τελικό συμπέρασμα. Απέρριπτε επίσης τα επιχειρήματα που
στηρίζονταν σε αναλογίες λέγοντας πως συντίθενται από όμοια ή ανόμοια. Αν αποτελούνται
από όμοια, μ' αυτά πρέπει κυρίως να ασχολούμαστε παρά με τις αναλογίες τους. Αν
αποτελούνται από ανόμοια, δεν χρειάζεται σύγκριση. Για τις απόψεις τούτες ο
Τίμων είπε γι’ αυτόν τα παρακάτω, κατηγορώντας έμμεσα και τους υπόλοιπους
Σωκρατικούς.
‘’Δεν με νοιάζει
γι' αυτούς τους φλύαρους ούτε για
κανέναν άλλο
ούτε για τον Φαίδωνα, όποιος κι αν είναι, ούτε για
τον εριστικό
Ευκλείδη, που εμφύτεψε στους Μεγαρείς εριστική μανία.’’
Έγραψε έξι διάλογους: ‘’Λαμπρίας’’, ‘’Αισχίνης’’, ‘’Φοίνικας’’,
‘’Κρίτων’’, ‘’Αλκιβιάδης’’, ‘’Ερωτικός’’. Ένας από τους διαδόχους του Ευκλείδη
είναι και ο Ευβουλίδης ο Μιλήσιος, που έγραψε σε μορφή ερωτήσεων πολλά
διαλεκτικά επιχειρήματα, τον ψευδόμενο, τον διαλανθάνοντα, την Ηλέκτρα, τον
εγκεκαλυμμένο, τον σωρίτη, τον κεράτινη και τον φαλακρό. Ένας κωμικός λέει γι’
αυτόν:
‘’Ο εριστικός Ευβουλίδης, ρωτώντας για κεράτινες
και μπερδεύοντας τους ρήτορες με ψευτιές και αλαζονείες
αποχώρησε, παίρνοντας την αρητορησία του
Δημοσθένη.’’
Γιατί φαίνεται πως ο Δημοσθένης ήταν μαθητής του και σταμάτησε
να προφέρει λάθος το ρ. Ο Ευβουλίδης ήρθε σε αντίθεση και με τον Αριστοτέλη και
σε πολλές περιπτώσεις τον κακολόγησε". Ανάμεσα σ' εκείνους που
διαδέχτηκαν τον Ευβουλίδη ήταν και ο Αλεξίνος ο Ηλείος, άνδρας πάρα πολύ εριστικός,
που γ’ αυτό ακριβώς επονομάστηκε Ελεγξίνος [= ο ανασκευάζων]. Ιδιαίτερα
εναντιωνόταν στον Ζήνωνα. Ο 'Ερμιππος λέει γι’ αυτόν πως έφυγε από την Ήλιδα
και φιλοσοφούσε μέσα στην Ολυμπία. Όταν οι μαθητές του τον ρώτησαν, γιατί
εγκαταστάθηκε εκεί, είπε πως ήθελε να δημιουργήσει φιλοσοφική σχολή που να
ονομαστεί Ολυμπική. Επειδή όμως ενοχλούσε τους μαθητές η έλλειψη εφοδίων και
θεωρούσαν το μέρος ανθυγιεινό, έφυγαν, και ο Αλεξίνος έμεινε μόνος με έναν
υπηρέτη. Κάποια φορά, καθώς κολυμπούσε στον Αλφειό, τρυπήθηκε από καλάμι και
έτσι πέθανε.
‘’Του έχω γράψει το εξής επίγραμμα:
Δεν είναι λοιπόν αυτό που λέγεται
για κείνον τον άτυχο, που καθώς κολυμπούσε, τρύπησε το
πόδι του ένα καρφί.
Γιατί και ο αξιοσέβαστος άνδρας Αλεξίνος,
πριν διασχίσει τον Αλφειό,
πέθανε τρυπημένος από καλάμι.’’
Δεν έγραψε μόνο εναντίον του Ζήνωνα αλλά και άλλα βιβλία,
καθώς επίσης εναντίον του ιστοριογράφου Εφόρου.
Μαθητής του Ευβουλίδη υπήρξε και ο Εύφαντος ο Ολύνθιος,
που έγραψε την ιστορία της εποχής του. Έγραψε επίσης πολλές τραγωδίες, με
τις οποίες ξεχώρισε στους αγώνες, και υπήρξε δάσκαλος του βασιλιά Αντίγονου,
για τον οποίο είχε γράψει και τον λόγο ‘’Περί βασιλείας’’ που ξεχώρισε
ιδιαίτερα. Πέθανε σε Βαθιά γεράματα. Υπήρξαν και άλλοι μαθητές του
Ευβουλίδη, ανάμεσα τους ο Απολλώνιος Κρόνος του οποίου μαθητής ήταν ο Διόδωρος
Αμεινίου Ιασεύς, ο οποίος επίσης ονομάστηκε Κρόνος.
Γι' αυτόν ο Καλλίμαχος στα ‘’Επιγράμματα’’ λέει:
Ο ίδιος ο Μώμος
έγραψε στους τοίχους: "ο Κρόνος είναι σοφός".
Ήταν και αυτός διαλεκτικός και λένε πως πρώτος βρήκε τα
επιχειρήματα του ‘’εγκεκαλυμμένου’’ και του ‘’κεράτινη’’. Την εποχή που ζούσε
κοντά στον Πτολεμαίο Σωτήρα, ο Στίλπων του έκανε μερικές διαλεκτικές ερωτήσεις.
Επειδή δεν μπόρεσε να απαντήσει αμέσως, τον επέκρινε ο βασιλιάς αποκαλώντας
τον, μεταξύ άλλων, και Κρόνο κοροϊδευτικά. Έφυγε από το συμπόσιο, έγραψε έναν
λόγο για το πρόβλημα και τελικά πέθανε από κατάθλιψη.
Το επίγραμμα που έγραψα γι' αυτόν είναι:
‘’Ποιος θεός, Κρόνε Διόδωρε,
σε βύθισε στην απελπισία,
τόσο που μόνος σου κατέβηκες στα Τάρταρα,
επειδή δεν απάντησες στον Στίλπωνα τα λόγια
τα αινιγματικά; Έτσι αποδείχτηκες Κρόνος
χωρίς το ρο και το
κάπα (όνος).’’
Μεταξύ των διαδόχων του Ευκλείδη είναι και ο Ιχθύας του
Μετάλλου, άνδρας γενναίος, για τον οποίο έφτιαξε διάλογο και ο Κυνικός
Διογένης. Επίσης, ο Κλεινόμαχος ο Θούριος που πρώτος έγραψε για αξιώματα,
κατηγορήματα και άλλα παρόμοια. Ακόμη, ο Σπίλπων ο Μεγαρεύς, εξαίρετος
φιλόσοφος για τον οποίο θα μιλήσουμε
ΣΤΙΛΠΩΝ
Ο Στίλπων καταγόταν από τα Μέγαρα της Ελλάδας και υπήρξε
μαθητής μερικών οπαδών του Ευκλείδη. Κάποιοι λένε πως υπήρξε μαθητής και του
ίδιου του Ευκλείδη, αλλά και του Θρασύμαχου του Κορίνθιου που ήταν φίλος του Ιχθύα,
όπως λέει ο Ηρακλείδης. Τόσο πολύ τους ξεπέρασε όλους στην επινοητικότητα και
τη σοφιστεία, ώστε λίγο έλειψε να στρέψει όλη η Ελλάδα σ' αυτόν την προσοχή της
και να μεγαρίσει. Γι' αυτόν ο Φίλιππος ο Μεγαρικός λέει επί λέξει τα εξής: ‘’Από
τον Θεόφραστο απέσπασε τον Μητρόδωρο τον θεωρητικό και τον Τιμαγόρα από τη
Γέλα, από τον Αριστοτέλη τον Κυρηναϊκό, τον Κλείταρχο και τον Σιμμία. Από τους
διαλεκτικούς, απέσπασε τον Παιώνειο από τον Αριστείδη, ενώ τον Δίφιλο τον
Βοσποριανό του Ευφάντου και τον Μύρμηκα του Εξαινέτου, που πήγαν για να τον
αντικρούσουν, τους έκανε φανατικούς οπαδούς του’’.
Εκτός απ' αυτούς πήρε με το μέρος του τον περιπατητικό Φρασίδημο,
που ήταν έμπειρος φυσικός, και τον ρήτορα 'Αλκιμο, που ξεπερνούσε όλους τους
Έλληνες ρήτορες. Ο Κράτης και πολλοί άλλοι πιάστηκαν στα δίχτυα του, αλλά κυρίως
πήρε με το μέρος του τον Ζήνωνα και τον Φοίνικα. Είχε επίσης σπουδαίες
ικανότητες στην πολιτική. Παντρεύτηκε, αλλά είχε και σχέσεις με την εταίρα Νικαρέτη,
όπως λέει κάπου και ο Ονήτωρ. Απέκτησε μια κόρη αδιάντροπη, που την παντρεύτηκε
ο φίλος του Σιμμίας ο Συρακούσιος. Επειδή η συμπεριφορά της ήταν τελείως ανάρμοστη,
κάποιος είπε στον Στίλπωνα πως τον ντροπιάζει.
Όταν ο Κράτης τον ρώτησε, αν ευχαριστούν τους θεούς οι
ευχές και τα προσκυνήματα, λένε πως είπε: «Μη μου κάνεις τέτοιες ερωτήσεις στον
δρόμο, ανόητε, αλλά όταν είμαι μόνος». Την ίδια απάντηση είχε δώσει ο Βίων όταν
ρωτήθηκε, αν υπάρχουν θεοί: Δεν θα απομακρύνεις
από κοντά μου τον όχλο, ταλαίπωρε γέρο;
Ο Στίλπων ήταν απλός, ανεπιτήδευτος και προσαρμοζόταν
εύκολα με τους απλούς ανθρώπους. Όταν κάποτε ο Κράτης ο κυνικός δεν απάντησε σε
ερώτηση του, αλλά έκλασε, του είπε: ‘’Ήξερα πως θα πεις τα πάντα εκτός απ' αυτά που
πρέπει!’’ Κάποια φορά [ο Κράτης] του πρόσφερε ένα ξερό σύκο και
συγχρόνως του έκανε μια ερώτηση, αυτός πήρε απλώς το σύκο και το έφαγε κι όταν
εκείνος είπε: ‘’Ηρακλή, έχασα το σύκο’’, του απάντησε: ‘’Όχι μόνο το σύκο, αλλά
και την ερώτηση της οποίας το σύκο ήταν προκαταβολή’’. Κάποιο χειμώνα που είδε
τον Κράτητα ζαρωμένο από το κρύο, του είπε: ‘’Μου φαίνεται, Κράτη, πως έχεις
ανάγκη ρούχου καινού [καινούριου]’’, (δηλαδή, ‘’ ρούχου αλλά και-νου’’).
Εκείνος ενοχλήθηκε και παρώδησε ως εξής:
‘’Είδα τον Στίλπωνα σε άθλια κατάσταση στα Μέγαρα
όπου λένε πως βρίσκεται το κρεβάτι του Τυφωέος
εκεί φερόταν εριστικά κι είχε μαζί του πολλούς φίλους,
που επιδιώκοντας την αρετή με λόγια, έχαναν τον καιρό
τους.’’
Λένε πως τόσο προκαλούσε την προσοχή του κόσμου στην
Αθήνα, ώστε έβγαιναν από τα εργαστήρια για να τον δουν. Όταν κάποιος του είπε: ‘’Στίλπων,
σε περιεργάζονται σα θηρίο’’, απάντησε: ‘’Όχι, σαν άνθρωπο αληθινό.’’ Ήταν πολύ
ικανός στις εριστικές συζητήσεις και απέρριπτε και τα είδη. Έλεγε πως όποιος
λέει ‘’άνθρωπος’’ δεν εννοεί τίποτε, επειδή δεν μιλάει ούτε γι’ αυτόν ούτε για εκείνον.
Και γιατί να είναι αυτός και να μην είναι εκείνος; Άρα δεν είναι ούτε
αυτός. Επίσης, έλεγε ότι λάχανο δεν είναι αυτό που του δείχνουν, γιατί το
λάχανο υπήρχε πριν χιλιάδες χρόνια, άρα αυτό δεν είναι λάχανο. Λένε πως κάποτε,
πριν ολοκληρωθεί μια συζήτηση που είχε με τον Κράτη, έτρεξε να αγοράσει ψάρια.
Εκείνος προσπάθησε να τον συγκρατήσει λέγοντας: ‘’Αφήνεις τη συζήτηση;’’ ‘’Όχι,
τη συζήτηση την κρατώ, εσένα αφήνω. Η συζήτηση μπορεί να περιμένει, τα ψάρια
όμως θα πουληθούν.’’ Αναφέρονται εννέα διάλογοι του με ψυχρό ύφος: ‘’Μόσχος’’,
‘’Αρίστιππος ή Καλλίας’’, ‘’Πτολεμαίος’’, ‘’Χαιρεκράτης’’, ‘’Μητροκλής’’, ‘’Αναξιμένης’’,
‘’Επιγένης’’, ‘’Προς την κόρη του’’, ‘’Αριστοτέλης’’.
Ο Ηρακλείδης λέει πως υπήρξε μαθητής του και ο Ζήνων
ο στωικός. Από τον Έρμιππο μαθαίνουμε πως πέθανε γέρος, αφού ήπιε κρασί για να επιταχύνει
τον θάνατο.
Έγραψα γι' αυτόν το εξής:
Γνωρίζεις μάλλον τον Μεγαρέα Στίλπωνα,
τον νίκησαν τα γηρατειά και η αρρώστια, το ανίκητο
ζευγάρι.
Βρήκε όμως το κρασί που τον απάλλαξε
απ' την κακή παρέα. Ήπιε με την ψυχή του και πέθανε.
Ο κωμικός Σωφίλος τον κορόιδεψε στο έργο του ‘’Γάμος’’. Ο
λόγος του Χαρίνου κλείνει το στόμα του Στίλπωνα.
Διογένης Λαέρτιος. ‘’Βίοι φιλοσόφων’’. Βιβλίο ΙΙ, 11.
Ευκλείδης.
Αρχαίο κείμενο:
Βιβλιογραφία:
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ‘’ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ’’. ΔΙΟΓΕΝΗΣ ΛΑΕΡΤΙΟΣ. Άπαντα, τόμος 1, βιβλία 1-2.
Εκδότης, Οδυσσέας Χατζόπουλος.
Ηλεκτρονική πηγή: http://www.scribd.com/doc/13283506/-I
Πηγή εικόνας: http://gossip247.gr/2012/10/h-dhmiourgia-tou-kosmou-kai-h-gennhsh-ths-filosofias/
|
Εδώ θα ανακαλύψεις: Ένα λαό που ποτέ δεν έχασε την Ελληνική του ταυτότητα ενάντια στις όσες δεινές περιπέτειες κι αν βρέθηκε. Γνωστά και άγνωστα ιστορικά γεγονότα που διαμόρφωσαν τη πορεία της πανάρχαιας και περίλαμπρης πόλης – κράτους, των Μεγάρων, μέχρι σήμερα. Θα παρουσιάζονται με όσο το δυνατών τεκμηριωμένα στοιχεία: Μυθολογία, Προϊστορία, Αρχαϊκοί χρόνοι, Κλασικοί, Αποικίες, Ήρωες, Φιλόσοφοι, Ολυμπιονίκες κ.α..
Τετάρτη 2 Ιανουαρίου 2013
ΟΙ ΔΙΔΑΧΕΣ ΤΗΣ ΜΕΓΑΡΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ (Μέρος 2ον)
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου