Η αρχαία Μεσημβρία είναι η σημερινή Νεσέμπαρ πόλη της Βουλγαρίας στις ακτές της Μαύρης
Θάλασσας, 20 χιλιόμετρα βόρεια του Μπουργκάς.
ΑΘΑΝΑΙΑ
ΣΩΤΕΙΡΑ
Γιατί η αρχαία Μεσημβρία είναι μια ακόμη Μεγαρική αποικία
όπως ο Στράβων αναφέρει ότι ήταν αρχικώς και μόνο αποικία των Μεγαρέων.
Ανακαλύφθηκε
μαρμάρινη επιγραφή που αφιέρωναν έξη
Μεγαρείς (πιθανών άποικοι) στρατηγοί στην θεά Αθηνά -Αθαναία- με το επίθετο ‘’Σώτειρα’’
Αρχική επιγραφή:
Νίκων Φιλήμονος Δεινομένης Νουμηνίου Ἑκαταῖος Μοιραγένειος
Πυθίων Πολυνίκου Ἀθαναίων Ματροδώρου Ἡραίων Ἀλφίου Μεγαρέω στραταγήσαντες Ἀθαναίᾳ
Σωτείραι.
Απόδοση νεοελληνική:
Ανάθεση των Μεγαρέω στρατηγών: Νίκωνος Φιλήμονος,
Δεινομένου Νουμηνίου, Εκαταίου Μοιραγένειος, Πυθίωνος Πολυνίκου, Αθαναίωνος
Ματροδώρου, Ηραίωνος Αλφίου. (περί 6ος αι. π.Χ.)
Η αφιέρωση των έξι στρατηγών πραγματοποιήθηκε μετά το
πέρας της άσκησης του αξιώματός τους (‘’στραταγήσαντες’’).
Η θεά προσφωνείται ως "Ἀθαναίᾳ Σώτειρα". Υπέρ της
προέλευσης της λατρείας της Αθηνάς από τα Μέγαρα καθώς συνηγορεί η ύπαρξη τριών
ναών στην πόλη των Μεγάρων παλαιόθεν ιδρυμένων προς τιμήν της θεάς ‘’ΑΘΑΝΑ’’(Αθηνάς). Ενώ η επίκληση ‘’Σώτειρα’’, παραπέμπει στις
προστατευτικές ιδιότητες της θεάς ως προς την ασφάλεια της πόλης διότι:
‘’Εναντίον της
Μεσημβρίας είχε εκστρατεύσει, ο βασιλεύς των Δακών, Βυρεβίστας, όταν στράφηκε
κατά των ελληνικών πόλεων στα παράλια του δυτικού Ευξείνου Πόντου. Η Μεσημβρία
ωστόσο, αντιτάχθηκε και εν τέλει απέτρεψε μία ενδεχόμενη κατάκτηση της πόλης με
τους έξη προαναφερόμενους στρατηγήσαντες .’’
Η Μεσημβρία
ιδρύθηκε από αποίκους των Μεγάρων όταν ο
Δαρείος Α’ εκστράτευσε κατά των Σκυθών (περί το 514/3π.Χ.) ή από Βυζάντιους –Μεγαρείς-
αποίκους όταν, μετά την αποτυχία της Ιωνικής Επανάστασης
(494/3π.Χ.),εγκατέλειψαν τις πόλεις τους προκειμένου να αποφύγουν την περσική
κυριαρχία. Σύμφωνα μία τρίτη εκδοχή, η Μεσημβρία ιδρύθηκε αποκλειστικά από
Μεγαρείς αποίκους. Για την ίδρυση της Μεσημβρίας βλ. και Lenk, «Mesambria» [1]
RE XV 1 (1931) 1072-1074. Για τις απόψεις που έχουν διατυπωθεί σχετικά με την
χρονολογία ίδρυσής της βλ. Χ. Βεληγιάννη-Τερζή, Οι Ελληνίδες Πόλεις και το
βασίλειο των Οδρυσών από Αβδήρων πόλεως μέχρι Ίστρου ποταμού, Θεσσαλονίκη 2004,
56, σημ.151. Για τις μεγαρικές αποικίες βλ. Κ. Hanell, Megarische Studien, 116-136. J.Hind «Μegarian Colonisation in the Western
Half of the Black Sea (Sister - and daughter- Cities of Herakleia», 131-152.
R.P. Legon, Megara,the political history of a Greek city-state to 336B.C.,
London 1981, 71-85.
Dümmer, «Athena», RE II 2 (1896), 1969: Στην ακρόπολη των
Μεγάρων υφίστατο ναός προς τιμήν της Αθηνάς Πολιάδος εντός του οποίου ιδρύθηκαν
δύο ιερά: στο πρώτο λατρευόταν η Αθηνά «Αἰαντίς» ενώ στο δεύτερο η Αθηνά
«Νίκη». Ένα ακόμα ιερό ιδρύθηκε στο ακρωτήριο των Μεγάρων όπου και λατρευόταν η
Αθηνά «Αἲθυια».
D.
Chiekova, Cultes et vie religieuse, 225. Μ. Κωνσταντινίδης, Η Μεσημβρία
του Ευξείνου 75: η επίκληση «Σώτειρα» μαρτυρεί τον λυτρωμό της πόλης από
μεγάλους κινδύνους, γεγονός ευνόητο για την Μεσημβρία η οποία γειτνίαζε με έθνη
μη ελληνικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου